Der er inden for de sidste år kommet fart på udviklingen af bæredygtige produkter og produktions metoder, brugen af bæredygtige råvarer og genbrug af materialer – men hvordan går det med den videre implementering af de 17 Verdensmål i de små og mellemstore virksomheder? Hvordan påvirkes markedsføringsindsatsen?

Sustainability Marketing er et forskningsprojekt med det overordnede formål at opbygge kompetencer og viden omkring lokale SMV’ers arbejde med de 17 verdensmål. Projektet baseres på en række kvalitative interviews med lokale virksomheder, som danner baggrund for en samling af ’best practise’.

Resultater af projektet

Projektet har resulteret dels i en bekræftelse af BobWillard's "the 5 stage sustainability journey", som inddeler virksomhedernes arbejde med bæredygtighed i 5 stadier af modenhed og vi har kunnet inddele de interviewede midt- og østjyske virksomheder i de 4 øverste stadier - mere herom under fanen "Bæredygtighedsniveau" - og dels afsløret et videngab, idet det ganske ofte er uklart for virksomhederne på et givent modenhedsniveau, hvad der skal til for at "avancere" i modellen.

Vi har forsøgt at imødekomme dette videngab ved at identificere anbefalinger til, hvordan en given virksomhed kan avancere. Anbefalingerne er identificeret med udgangspunkt i McKinsey & Company's  "bæredygtighedskompas"

Anbefalinger

Find din virksomheds bæredygtighedsniveau

Vi har udviklet en meget simpel test, som med 10 enkle spørgsmål hjælper dig med at klarlægge, hvilket bæredygtighedsniveau din virksomhed befinder sig på.

Fase 2 virksomheder

En højtydende organisation

  • Indhent kompetencer på bæredygtighed udefra (bestyrelsesmedlemmer, studerende, ledige akademikere)
  • Indgå partnerskaber med kunder og/eller leverandører
  • Netværk på uddannelsesinstitutioner kan opbygge kompetencer
  • Udskil evt. bæredygtige initiativer i et særskilt selskab, der udelukkende har fokus på bæredygtighed

Vækst

  • Udvikling af nye bæredygtige (enkelt-)produkter
  • Undersøg muligheden for nye kundesegmenter

Kapitalafkast

  • Ændring i produkt, materialer, emballage og produktion i en mere bæredygtig retning kan give besparelser på længere sigt.

Risikostyring

  • Udvælg konkrete verdensmål
  • Skab overblik over eget forbrug/CO2-aftryk

Fase 4 virksomheder

En højtydende organisation

  • Indgå gensidigt forpligtende partnerskaber med konkurrenter, vidensinstitutioner og NGO

Vækst

  • Vi går fra "mere" til "bedre"
  • Nye produkter og kunder skal sikre en balance mellem profit, people og planet

Kapitalafkast

  • Brug bæredygtighed i branding - med tydelig link til mål og opfølgning er greenwashing ikke på tale
  • Gennemsigtighed i hele værdikæden

Risikostyring

  • Sæt mere langsigtede mål og følg op
  • Certificering af bæredygtighed

Fase 3 virksomheder

En højtydende organisation

  • Indarbejd bæredygtighed i missionen mhp en tydelig positionering i kundernes bevidsthed til at skabe konkurrencemæssige fordele
  • Forankring af bæredygtighedsaktiviteter i hele organisationen

Vækst

  • Udnyt first-mover-konkurrencefordele til nye kundesegmenter
  • Tænk cirkulært i stedet for lineært i nye produkter

Kapitalafkast

  • Brug bæredygtige initiativer kommercielt i markedsføring
  • Aktiv (re-)branding af virksomheden i relation til bæredygtighed

Risikostyring

  • Dokumentation af indsatsen med det bæredygtige arbejde er nødvendig
  • Opstil mål i relation til verdensmålene

 

Fase 5 virksomheder

En højtydende organisation

  • Vær synlige og del viden og erfaringer
  • Det er jer, alle andre virksomheder skal lære af og blive inspireret af